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Gastvorlesungen

2023

“TODOS, TODAS E TODES”: STYLING INCLUSIVE AND GENDER-NEUTRAL PRACTICES IN BRAZIL

Guest Lecture with Rodrigo Borba

Datum & Ort:

Wann: 25. Oktober 2023, 16:15 - 18:00 Uhr

Wo: Unitobler F-107, Universität Bern

 

Zoom: https://unibe-ch.zoom.us/j/67048645093?pwd=YkpaOXZ6Y05JVW4wM3pOYTJDeS8rZz09

Obwohl inklusive und geschlechtsneutrale Sprachformen in Brasilien nicht besonders neu sind, haben sie erst vor kurzem die Aufmerksamkeit von Linguisten und Laien gleichermaßen auf sich gezogen. In akademischen und öffentlichen Debatten werden diese Phänomene in der Regel als eine Frage des Sprachwandels (in dem eher restriktiven Sinne, dass eine sprachliche Form eine andere ersetzt) betrachtet. Im Gegensatz dazu vertrete ich in diesem Vortrag die Auffassung, dass das Aufkommen einer inklusiven und geschlechtsneutralen Sprache besser als eine Frage der Stilisierung zu verstehen ist, durch die indexikalische Ordnungen, die die gewöhnlichen Ansichten über das Geschlecht in der Sprache und in der Gesellschaft reglementieren, umgestaltet werden. Zu diesem Zweck untersuche ich die Formen, Verwendungen und Ideologien des inklusiven und geschlechtsneutralen brasilianischen Portugiesisch (BP), indem ich darauf achte, wie soziale Akteure innovative Geschlechtsmarkierungen in Texten verwenden, die auf Social-Media-Plattformen veröffentlicht werden. Das Korpus besteht aus 169 Texten, die von selbst identifizierten feministischen und nicht-binären Social-Media-Seiten gesammelt wurden und eine Zeitspanne von drei Jahren (2019-2021) abdecken. Der Vergleich zwischen feministischen und nicht-binären Verwendungen von inklusiven und geschlechtsneutralen Formen wird es mir ermöglichen, zwei Ziele zu verfolgen. Erstens werde ich eine Typologie der unterschiedlichen Verwendungen von inklusiven und geschlechtsneutralen BP skizzieren. Zweitens werde ich zeigen, dass die Vielfalt der Geschlechtsbeugungen in den untersuchten Texten nicht zufällig ist, sondern auf relativ geordnete und diskursiv qualifizierte Weise erfolgt. Eine solche Vielfalt scheint das Ergebnis von metasprachlichen und metapragmatischen Rationalisierungen zu sein, die sowohl die Variation von inklusiven und geschlechtsneutralen Verwendungen als auch die strategischen Entscheidungen der Autoren erklären können. Vor diesem Hintergrund komme ich zu dem Schluss, dass die Vielfalt der inklusiven und geschlechtsneutralen Formen und Verwendungen ein Indiz für die Entstehung eines Stils zu sein scheint, der die Sprecher, die solche Formen verwenden, auf ideologischer Basis von denen unterscheidet, die sie nicht verwenden.

Rodrigo Borba ist Professor für englische Sprache und angewandte Linguistik an der Bundesuniversität von Rio de Janeiro. Seine Forschung konzentriert sich auf die Konstruktion von Identitäten, Geschlechtern und Sexualitäten aus einer interdisziplinären Perspektive, die angewandte Linguistik, linguistische Anthropologie, interaktionale Soziolinguistik, Diskursanalyse, Konversationsanalyse, linguistische Landschaften und die Beziehungen zwischen Linguistik, Feminismus und Queer-Theorie zusammenbringt. Er hat zahlreiche Publikationen zu Fragen des politischen Diskurses, geschlechtergerechter Sprache, "Anti-Gender"-Verschwörungstheorien, Cis-Normativität und Sprachgebrauch in brasilianischen Trans-Gemeinschaften veröffentlicht. Rodrigo ist Mitherausgeber der Zeitschrift Gender and Language.

Embodied styles and affect in sociolinguistics

Cecelia Cutler

Datum: 05.04.2023

Zeit: 16:15 – 17:45 Uhr

Ort: F-123, Unitobler

 

 

Abstract

The idea of the ‘habitus’ as embodied forms of accumulated cultural capital is one of Bourdieu's most influential concepts. It refers to the deeply ingrained habits, skills, and dispositions that we possess due to our life experiences, and which reproduce the social structure. But this is perhaps a very static way of viewing embodiment. More recent work frames embodiment as something much more agentive and flexible and inseparable from affect (Pratt 2021, de Certeau 1984). Affect can be described as the outward expression of subjective feelings and emotions. Citing Goffman (1978), Pratt (2021) writes that it is impossible to make an utterance that is devoid of some kind of perceivable affect. Indeed, as she observes, “Affect courses through the interactional moments wherein we produce and interpret stylistic variation, and in doing so it constitutes and reflects both conventionalized displays of emotion as well as the ideological rendering of styles and personae (2). In this talk, I explore the intersection of embodied and linguistic displays of affect in metadiscursive and metapragmatic comments about New York City English from YouTube. New Yorkers have been described as using a “high energy speech style” characterized by frequent interruptions, high-pitch, machine-gun style questioning, incessant talking, sudden change of topics, and complaining (Tannen 1981; 2005). In the paper, I show how the New York City conversational style gets iconically linked to particular kinds of affective display and personae.

Bio

Cecelia Cutler ist Professorin für Linguistik am Lehman College und dem Graduate Center der City University of New York. Derzeit ist sie Executive Officer (Vorsitzende) des PhD/MA-Programms in Linguistik am CUNY Graduate Center. Ihre Arbeit konzentriert sich auf Sprache und Identität, Sprache in digitalen Medien sowie Spracheinstellungen und Ideologien. Ihre kürzlich veröffentlichten Arbeiten sind in American Speech, Language Variation and Change und World Englishes erschienen. Zu ihren jüngsten Veröffentlichungen gehören Multilingual youth practices in Computer-Mediated Communication (2018), zusammen mit Unn Røyneland (Cambridge University Press) und Digital Orality, zusammen mit May Ahmar und Soubeika Bahri (2022) (Palgrave).

Family multilingualism in the 21st century

Elizabeth Lanza

Datum: 26.04.2023

Zeit: 16:15 – 17:45 Uhr

Ort: F-123, Unitobler

 

 

Abstract

With increased transnational migration in recent years, especially as experienced in Europe, raising children with more than one language has become more and more common as people cross borders, integrate into new cultural-linguistic landscapes, form intermarriages and partnerships, and establish multilingual families. Home language maintenance and language development in these multilingual families have become highly complex, given the social, cultural and linguistic changes brought about by contemporary globalization with new communication technologies and changes in the political and economic landscape. The family as a context for the child’s learning of language(s) has been addressed from various epistemological stances. Developmental psycholinguistics has held a long tradition in studying children’s language development in the home with a more recent focus on input and experience. On the other hand, sociolinguistics has increasingly turned its attention to children’s language learning in the home through the burgeoning field of family language policy, which draws on theoretical frameworks of language policy, language socialization, literacy studies, and child language acquisition. The field of family language policy has evolved from its earlier emphasis on the question of what (socio)linguistic environments are conducive to the learning of two or more languages in the family to more critical perspectives on family, identity and ideology, and the impact this has on the child’s language development and use and, more generally, on the family and family language practices. In my talk I will present and discuss new directions in the study of multilingual families, as demonstrated in the evolving field of family language policy. This includes a critical perspective on the notion of ‘family’ and, with a focus on Norway, on how families with a migrant background navigate public and private discourses on the transnational family.

Bio

Elizabeth Lanza ist emeritierte Professorin für Linguistik und ehemalige Direktorin des Zentrums für Mehrsprachigkeit in der Gesellschaft über die gesamte Lebensspanne (MultiLing) an der Universität Oslo - ein vom norwegischen Forschungsrat finanziertes Exzellenzzentrum. Sie ist außerdem gewähltes Mitglied der Norwegischen Akademie der Wissenschaften und des Schrifttums. Lanza hat zahlreiche Publikationen zum Thema Mehrsprachigkeit veröffentlicht, die sich mit Fragen der Sprachsozialisation, der familiären Sprachpolitik und -praxis, Erzählungen von Migranten, Sprachideologie, Sprachpolitik, Sprachlandschaft und Forschungsmethodik befassen.

Bei Interesse ist hier der Link zu ihrer Website!

Discourse, digitization and women’s rights groups in Nigeria and Ghana: Examining online campaign discourses

Innocent Chiluwa

Datum: 08.03.2023

Zeit: 16:15 – 17:45 Uhr

Ort: F-123, Unitobler

 

 

 

 

Abstract

This study shows what online activism by women’s rights groups in Nigeria and Ghana looks like, especially by exploring their online advocacy and campaign approaches. Applying the new social movement theories with methodological insights from pragmatics and discourse analysis, the study examines and analyses how gender issues such as political participation, human trafficking and violence against women are mediated discursively. The study further assesses the roles of social media in the campaign programmes of the women’s rights groups (WRGs) under study. One group each from Nigeria and Ghana are selected for the study. These WRGs exist both online and offline but engage in some unique and interesting discursive advocacy practices that campaign for gender equality, human rights, and women’s political empowerment.

Keywords: discourse, digitization, activism, campaign discourse, political participation, women’s rights groups, Nigeria, Ghana.

Bio

Innocent Chiluwa is a Professor in English Linguistics and Media/Digital Communications in the Department of Languages & General Studies, Covenant University, Nigeria. He is a Georg Forster Fellow of the Alexander von Humboldt Foundation (AvH) (Bonn), and a Humboldt scholar & visiting Professor in the Department of English, University of Freiburg. He is also an associate member of the Africa Centre for Transregional Research (ACT) at the University of Freiburg, Germany.  He is currently on a fellowship at the Center for Advanced Internet Studies (CAIS), where he is investigating the role of digitization in activism and political campaigns of women’s rights advocacy groups in Europe and Africa.

He has published books and edited volumes in media discourse, social media and society, discourse and conflict studies and deception studies. His most recent edited books include Discourse, media and conflict (Cambridge University Press, 2022), and Discourse and Conflict, (Palgrave, 2021).

Prof. Chiluwa is on the Editorial Boards of Discourse & Society (SAGE), Journal of Multicultural Discourses (Routledge) and the Journal of International and Intercultural Communication (Taylor & Francis).